Dlouhá cesta ještě nekončí

HITBOX č.10 (1997)

Měl jsem za sebou dost těžký den. Na jeho konci mě očekával ještě jeden cíl, který jsem si, jako pracovní relaxaci, vytkl už včera. Zavrtal jsem se pod deku a pustil si cédéčko Františka Kasla s názvem "Dlouhá cesta". Po prvním ?poslechu? jsem však mohl napsat jen, že i přes několik aranžérských škobrtnutí, mě muzika rychle uspala.

Připisoval jsem to únavě organizmu, a proto jsem na druhý den, již plný sil, absolvoval druhé kolo. Zřejmě jsem byl vyspalý moc a příliš roztěkaný, protože to, co se linulo z reprobeden mě moc nezaujalo a mé kusé poznámky na papíře byly, mírně řečeno, kritické. Splnil jsem recenzentské minimum a poslechnul si to v podvečer potřetí. Teď už je to jasné. Nemýli jsem se ani napoprvé. Celá deska působí monotónním dojmem a má uspávací charakter. Domnívám se, že osobité charisma, kterým je určitě František Kasl obdařen, bylo zatlačeno do drážek a nemůže ven. Drtí ho nepovedené, chvílemi rádoby country a chvílemi rádoby rockové aranžmá. Celé je to ani ryba ani rak a přitom je zjevné, že převážné většině skladeb by plně postačila kytara s foukací harmonikou a Kaslův přirozeně prostý projev a chytaly by za srdíčko. Zvláště u ohýnku s naraženým soudkem piva. To člověka tolik nepřekvapí, když se dozví, že "léto je jednou v roce a nechce se spát". Rád se nechá dojímat omletým podobenstvím o šaškovi a králi a nevadí mu, jak silně to připomíná Novákovu Klaunovu zpověď. Jen šoférům bych CD ?Dlouhá cesta? na dlouhé cesty nedoporučoval - hrozí nebezpečí mikrospánků.

Kaslovy písničky mají spíš písničkářského ducha, kterého všechny ty housličky, saxofony, rockové kytary a monotónně neodbytné bicí zabíjejí. Je až z podivem, že z tak bohatého nástrojového zázemí a různorodého stylového zpracování leze ze všech písniček (pocitově) pořád to stejné.

Chtělo by to asi jiná aranžmá nebo se méně spoléhat na hudební vatu a raději vyhranit a upřednostnit textovou složku, kterou pak stačí jen mírně zvukově kolorovat. Tam je František na dobré cestě. A nemusí být ani tak dlouhá.