THE OFFSPRING: Ixnay On The Hombre

HITBOX č.3 (1997)

Kapelu The Offspring pasovali renomovaní hudební kritici na představitele tzv. neopunku a mě ani nenapadlo s nimi o tom polemizovat. Ale když se z jejich nového CD Ixnay On The Hombre (Sony Music) na mě z reprobeden vyvalila jejich neučesaná, jakoby ještě nezkrocená a energií přetékající muzika zadírající se do uší každým "es ta, es ta" úderem vševálcujícího rytmičáku Rona Weltyho a na pokraji zhroucení a intonace hulákající zpěv Dextera Hollanda, nemohl jsem v té chvíli nalézt jiné hodnocení, než "vybrakovanej speed-metal". Pravdou je, že mé zkratkovité tvrzení podporovalo pouze zběsilé tempo, které u poloviny skladeb (jak jsem zjistil později na metronomu) neklesne pod 170. Jinak chybělo jak duo neustále běsnících šlapáků, tak kvazizpěv nějakého morbidního chrochtala. Navíc kytarista Noodles, ani basista Greg K nešumlují a nedrtí své nástroje do nepřehledna. Přesto jsem na svém (teď už vím, že ne správném) hodnocení trval až do poloviny alba, což mi zabránilo zachytit, že kupř. Me & My Old Lady s "indickými" nápěvy je naprosto skvělá.

V druhé polovině jsem pochopil a prohlédl. Album (a zřejmě i všechny jejich koncerty) jsou postaveny na filozofii bolestně sténajícího človíčka, který svou pravou rukou ozbrojenou kladivem buší do svého levého palce a čeká na tu obrovskou slast, kterou si prožije, až se mine. Takovým úkazem je totiž druhá polovina alba. Stačilo k tomu pouhé tempové zklidnění a špetička melodiky a vokálů navíc a po všem tom nářezu působí Gone Away i I Choose jako rajské pohlazení a koketerie s popíkem (to jsem asi přehnal?).

Aby mě chlapci vyvedli z omylu, vyhrnuli na mě další nářezové trio, v jehož čele vévodil pilotní All I Want. Závěrečné skladby Amazed a Change The World odhalují, že se za živelností ukrývá kvalitní a poctivé muzikanství. The Offspring si nedělají hlavu s tím, jestli už tu to či ono bylo, protože v jejich podání to vypadá čerstvě , nekomplikovaně a přirozeně. Není to muzika pro poslech v ušáku, ale i tam (a nebo právě tam) se dá poznat, že muzikantské prostředky jsou sice úsporné, že tempo je často úporné, ale výsledné skladby jsou nesporně výborné. Poznáte to také, když nebudou vaše reakce a priory záporné.