OZZY ODCHÁZÍ?

HITBOX č.12 (1997)

Prokleté reklamní slogany! Zapletou se do všeho a vyvolávají falešné asociace. Však to znáte:"Den odchází a jeden nejmenovaný chlast přichází". U některých "dávivých spoluobčanů" to znám i opačně. Není divu, že při přečtení titulu nově vydaného CD Ozzy Osbournea "The Ozzman Cometh" (čili Ozzman přichází, jak nám to polopaticky předestírá kdosi od vydávajícího a distribujícího Sony Music), mě okamžitě napadlo, že něco musí, zcela logicky, i odcházet. Snad zemřel mýtus, že Ozzy nikdy nebude vydávat kompilace? Možné to je, protože tenhle "Best Of" výběr je skutečně první. Možná, že někdo z bossů šoubyznysu s hyenistickými sklony předpokládá, vzhledem ke zdravotně závadné, drogami i protialkoholními léčbami

prošpikované Ozzyho životosprávě, že právě Ozzy je ten co odchází, a proto se snaží svůj "mršinózní" přístup zhodnotit finančně? Možná, že Ozzy, v pominutí smyslů, slíbil, kolik ještě letos vydá alb a teď to nějak nestíhá? Kdo ví...

Každopádně, první (a určitě ne poslední) kompilát Ozzyho rockového génia je na světě. Skládá se ze dvou CD disků. Druhý z nich je bonusem pro hudební teoretiky a kritiky, znalce, odborníky, sběratele rarit a Ozzyho nekritické fandy, kteří musejí mít všechno. Ač mám Ozzyho rád, bez oněch dvanácti minut "demáče" ze zkušebny Black Sabbath a osmnáctiminutového interview, v kterém zpovídá Ozzy sám sebe, bych se obešel.

První disk nás během sedmasedmdesáti minut provede 15 skladbami a čtvrtstoletím hard rocku (od roku 1970 až po současnost). Skladby jsou totiž řazeny (až na jednu výjimku) v časové chronologii a přehledně ilustrují Ozzyho hudební vývoj.

Nejstarší období, ještě s kultovní kapelou Black Sabbath, tedy celých devět let (a osm alb), je zastoupeno pouze nahrávkami ze zkušebny Black Sabbath, z doby před vydáním prvních alb Black Sabbath a Paranoid. Mám dojem, že tu zřejmě nedošlo k dohodě s původním vydavatelem desek a tak se tu činí z nouze ctnost. Je to jen můj názor nikde neověřovaný, ale soudím tak proto, že z alb Master Of Reality, Volume 4 a dokonce ani ze Sabbath Bloody Sabath, se už na tuto kolekci nic nedostalo.

V roce 1980 nastoupil Ozzy Osbourne svou sólovou dráhu albem Blizzard Of Ozz, které je na výběru reprezentováno třemi skladbami. Jsou mezi nimi první Osbourneovy hity Crazy Train a Mr. Crowley. Celé desetiletí je dále mapováno nejznámějšími skladbami z jednotlivých alb.

Devadesátá léta, nový image a Ozzyho nové poalkoholní vzkříšení, jsou ve výběru zastoupena dodnes běžně a často hranými hity z roku 1991 Mama I'm Coming Home a No More Tears ze stejnojmeného alba. Závěr alba tvoří I Just Want You ze skvělého, dlouho očekávaného alba Ozzmosis (l995) a jediná novinka Back On Earth, která vychází jako pilotní singl celého alba.

Kdyby tu tak často nebyl skloňován alkohol v tom negativním slova smyslu, řekl bych, že tento výběr dokazuje, že John "Ozzy" Osbourne, který se v příštím roku dožije (doufejme, že ve zdraví) 50 ro(c)ků, zraje jako víno, a že vždy, když někam odchází, je to jenom proto, aby zase přišel s něčím ještě lepším, než před tím.