BRUTUS — Best On

HITBOX č.11 (1997)

Neustále mě překvapuje, jak hluboce je v mnohých z nás zakořeněna intolerance ke každému, kdo činí téměř totéž co my, dle našeho názoru daleko hůře než my, s úspěchem mnohem větším, než máme my. Z rozhovoru dvou, kusými znalostmi anglického jazyka se opájejících hudebníků, jejichž úspěšnost nám, podle jejich vlastní velkohubosti, bezprostředně hrozí, jsem se doslechl "jakej Best of shit vyblil Brutus na SíDý". Tak jsem se vlastně dozvěděl, že tahle deska vyšla. S nějakou reklamou se totiž Brutus nepotřebuje párat. Jednak Monitor nepatří k vydavatelským firmám, které jsou v těchto věcech příliš horlivé, zvláště vědí-li, že Brutus má dostatečné zázemí ve svých přívržencích, a druhak mu propagandu dělají i všichni ti zneuznalí a nepřátelští, které jejich hudba vytáčí.

Přiznávám, že pojem hudba k Brutusu tak nějak nepatří. Nevím jak nazvat onen fenomén, který v něčem připomíná zlatý časy Katapultu a táhne lidi za... Za čím vlastně? Jsou to texty, pivní humor, nadhled, pohrdání čímkoliv, naprostý úlet, nevázaná zábava, pocit pohody, nekomplikovanej odvaz nebo co? Nevím, ale za těch deset let, co jsem se na pódiích různých fesťáků s Brutusem míjel, se mi zdálo, že muzikanti jsou v pořádku a posluchači v pohodě. A to o čemsi svědčí. Ani jsem se proto nedivil, že ačkoliv jsem Brutus z desky nebo z rádia nikdy neslyšel, polovinu jejich písniček z tohoto výběru znám.

Domnívám se, že rozebírat jednotlivé skladby, jejich aranže a muzikantské výkony, je věc zcela zbytečná, neboť o to tu zcela jistě nejde. Jedno mě však zarazilo. Předpokládal bych, že kapela tak nekonformní, která razí slogan "Co je brutální, to je brutální", zvolí pro svůj výběr i nějaký neotřelý titul. "Nejbrutálnější brutusácké brutality" by mi k nim seděl víc, než tisíckrát omleté Best of..., po jehož poslechu se mi snáze chápe, že je mnoho takových, kterým v názvu CD chybí jedno ?F? a doufají, že někdo veřejně napíše BRUTUS - BEST OFF (neboli ?nejlépe zavřený?) a kdosi jiný tuto hrozbu i uskuteční. Věřím, že tyto doby jsou nenávratně pryč, a naivně hledím vstříc růžové budoucnosti, kde největší brutalitou bude hlasité přehrávání pecky, dvě a půl minuty opěvující Indickej čaj. A proto volám BRUTUS - BEST ON.