Zpět

Basová kytara - návod k použití... (9)

MODY A INTERVALY

Ani se nebudu ptát, zda jste vše, co jsme doposud probírali a cvičili, v pohodě zvládli. Předpokládám to, jako samo sebou. Možná to pro někoho nebylo tak docela v klídku, ale vzhledem k tomu, že mi nikdo z vás zatím nevynadal, ani neměl nějaké dotazy, předpokládám, že nám roste generace talentovaných a bezproblémových basáků. To je sice fajn, ale pokud nastane jakýkoliv problémek, nehrajte na mě ležérní nadhled a raději mi napište, ať vše spravíme už v zárodku. Chyby, které si jednou vtlučete do palice, respektive do rukou, ty se odstraňují nejhůře. Takže, pokud přece jen něco ve vaší hře skřípalo, máte poslední šanci to odstranit. Zopakujte si všechna cvičení od č.25 výš.

Ti co jsou přesvědčeni, že to mají v malíčku, udělají totéž, avšak místo "šablony" durové stupnice (modus jónský), použijí stupnice mollové: 1/ aiolské (modus aiolský)

2/ harmonické, která se od předešlé liší zvednutím sedmého stupně o půl tónu (viz. prázdné kolečko)
3/ melodické, která má při cestě vzhůru zvednutý šestý a sedmý stupeň, ale při cestě zpět klesá jako aiolská.


Ti, kteří zvládli výše uvedené, nechť tak učiní ještě jednou, tentokráte na "šablonu" zbylých modů (obecnosti kolem modů si nastudujte jinde), aby si pravým baskytarovým drilem utvrdili mechanickou paměť, rytmickou přesnost a obzvlášť sílu a vytrvalost, která je pro dobrého basáka nezbytná. Zahrát cvičení jednou či dvakrát, i když správně, nestačí, protože v některých skladbách se ostinátní figury opakují i 5 minut. A pokud chceme odehrát v pohodě dvouhodinový koncert, je fyzická připravenost nezbytná.
Jak vidno, opět je vše psáno od tónu G, ale pro nás už je samozřejmostí procvičit všechny mody v jakýchkoliv transpozicích. Poslední dávku baskytarové rutiny nasměrujeme tak, abychom na jejím základě pochopili základní principy doprovodné hry na basovou kytaru. Oním základem je dostat do prstů intervaly. Teorii lze opět nastudovat v jakékoli učebnici harmonie. Pro názornost opět vyjdeme z G durové stupnice, ale pomocí transpozice níže uvedená cvičení opět promrskáme na celé délce hmatníku.
Vzhledem k tomu, že u nás nejběžnější používaný systém tvorby akordů je terciový, zdálo by se, že tercie jsou pro nás jediné důležité, leč opak je pravdou. O tom se přesvědčíme již v příštím díle, v kterém už začneme skutečně hrát. Varování předsedy komise pro posuzování nekalé soutěže: Nezatěžujte naši komisi anonymními udáními, že ten či onen baskytarista je podezřele dobrej. Můžete být stejně dobří, když nebudete, jako dosud, většinu cvičení flákat, či dokonce přeskakovat. Neztrácejte čas blbostmi a cvičte jako oni. Přidá vám to nejen na technice, ale i na image.
Nahled
Nahled
Nahled
Nahled
Nahled
Nahled
Nahled
Nahled
Kontakt na správce stránky: webadmin@machata.cz